Om Fruitburst

Fruitburst är en fruktfestival där du som butiksmedarbetare ska få kunden att fylla sin kundvagn med frukt och grönt. Tävlingen handlar om ökad försäljning utan att påverka marginalkronorna negativt.

Tävlingen pågår under 10 veckor, 8 veckor semifinal med två veckors storfinal.

Under de inledande veckorna tävlar butiker inom den geografiska regionen som utgör en arena. Därefter kommer tre butiker från varje arena äntra den stora finalen i Fruitburst 2017.

Glöm inte att vi på Everfresh fungerar som ert bollplank under festivalen och vi ska göra vårt yttersta för att hjälpa er butik att optimera avdelningen. Hemsidan fruitburst.se står som er inspirations- och kunskapsportal där vi under 10 veckor presenterar fem teman som vardera pågår i två veckor. Dessa teman är:

1) Recept
2) Demo
3) Exponering
4) Merförsäljning
5) Trender

Utifrån tävlingens teman delar vi med oss av tips, trix och vad som är viktigt att tänka på för att optimera er frukt- och gröntavdelning. Vi vill ge er verktyg, kunskap och tips för att gynna er försäljning och er butik i så stor utsträckning som möjligt. Det gäller inte endast under Fruitburst utan vi hoppas även att kunskapen kommer komma till användning för er vid fler tillfällen framöver.

 

Indelning av butiker:

I årets upplaga kommer butiker att tävla inom arenor. De tre bästa butikerna blir automatiskt headlines från sin arena och går vidare till den stora finalen och kampen om förstapriset.  Arenorna som butikerna tävlar vid är:

  • Arena Fjällbacken (Region nord)
  • Solkustens Arena (Västra regionen)
  • Garden Arena (Region runt Blekinge)
  • Rauk Arena (Gotland)
  • Arena Midnattssol (Region Norrbotten)
  • Wolf Arena (Värmland)
  • Arena Kärnan (Mitt-regionen)

 

Hur räknar vi?

Vi utgår från F&G-avdelningens omsättning aktuell vecka 2016 och jämför det med aktuell vecka i år. Exempelvis vecka 13 år 2016 jämförs med vecka 13 i år. Därefter får varje butik ett index och detta index blir butikens poäng för veckan. Enkelt och rättvist med samma förutsättningar för alla.

 

Hur får jag poäng i tävlingen?

Varje vecka presenteras två varukategorier, även kallat veckans line-up, det kan vara exempelvis äpple och avokado. Det är det inte en enskild vara som ger er poäng utan i detta fall ger samtliga äpplen och samtliga avokados poäng.

Hela varukategorin ger poäng, inte en enskild vara!

 

Poängsättning

För hela avdelningen:

Varje vecka får samtliga butiker poäng. Butikens index representerar den poängen de får för varje vecka. Låt säga att en butik har ett index på 117,4 en vecka, det ger även 117,4 i poäng. Har en butik istället ett index på 68 så får butiken 68 poäng.

 

Poäng för varukategorierna (veckans Line-up):

Är det exempelvis äpple och avokado i veckans line-up så mäts index per kategori. Får en butik 312 i försäljningsindex på banan ger det 78 poäng i banankategorin. Den slutgiltiga poängen representerar således 25 % av index per kategori. Får ni istället ett index på 168 blir er poäng därmed 42 för den veckan för varukategorin.

Index/poäng för hela avdelningen + (varukategori 1 x 0,25) + (varukategori 2 x 0,25)
= Veckans resultat

 

Så här går tävlingen till:

Tävlingen pågår i tolv veckor varav de avslutande två veckorna består av en stor final. De första tio veckorna kan jämföras med en semifinal där din butik tävlar mot resterande butiker inom tillhörande arena. Efter tio veckor, med olika teman, har er butik tjänat ihop x antal poäng. De tre butiker med mest poäng blir arenans headlines och går vidare till festivalens stora final.

Final:

Tre butiker från varje arena, totalt 21 st, utgör finalfältet. Tidigare ihoptjänade poäng tas bort och samtliga headlines börjar på noll. I finalen räknas butikens index på samma sätt som beskrivet ovan (aktuell vecka föregående år jämförs med aktuell vecka i år). Däremot behöver finalbutiken stöd från butikerna från samma arena för att kamma hem den totala förstaplatsen. Genomsnittsindex från hela regionens arena adderas nämligen med finalbutikernas egna poäng i finalen. Arenans poäng räknas på samma sätt som för den enskilda butiken.

 

Om butiken inte kom till final:

Misströsta inte! Även om er butik missar finalen så har ni lika stor chans att ta del av arenapriset som alla andra butiker. Era poäng räknas fortfarande och utan ert fina resultat kan inte finalbutikerna från arenan vinna föreningspriset åt er alla.

Priser:

Arenapriset: Den butik som tar hem hela Fruitburst 2017 vinner även ett pris åt hela sin arena. Vi kommer premiera samtliga butiker inom den segrande arenan.

Butikspriset: Om du vinner Fruitburst premieras er butik med något extra speciellt.

 

Bilder:

Visst är det roligt att ta del av bilder från andra butiker se hur det ser ut hos dem? För att det ska vara möjligt behöver jag bilder från just er butik som kommer synas på hemsidan.

Bilder och frågor skickar ni till sofhie.m@everfresh.se så hjälper jag er med allt ni undrar.

 

 

 

Anmäl din butik här    Redan anmäld? Logga in här.